Mitt foto
Arvika, Sweden
http://vardagsilska.wordpress.com/

fredag 14 mars 2008

Dagens Sparre

Denna gång är det ett band som en agent försökte sälja in till mig i förra veckan. Jag har ju länge vetat vilka det är, men nu slog det mig att jag inte hört på det. Sagt och gjort, jag kollar in mest spelade platta på (jordens bästa site) last.fm och beslutar att införskaffa Sworn Allegiance från 2004. Bandet har ofta kallats Viking Metal, vilket jag tror är det som undermedvetet avskräckt mig från att kolla in det, och när senaste plattan visade sig heta Midvinterblot blev jag nog ännu lite mer skeptisk. Som Sportlov fast seriöst? Nej tack.

Men detta var fan inte kasst. Nu har jag hört snart nog hela plattan och I like! I sina dödsigaste stunder påminner de en hel del om Vader, både till riffstruktur och gitarrljud. Inte fy skam. Allt som oftast är det dock lite mer lättsmält, och i de mer laid-back rena hårdrockspartier som skymtar förbi då och då går tankarna till både Mustasch, Clutch och litegranna Hellyeah. Oj fan, precis nu lät det en massa F.K.Ü också. Fint värre.

Texterna är korta och kärnfulla. Eller nja, stryk det, de är korta. Speciellt kärnfulla är de inte. Mest genomtänkt verkar skivans plojlåt "Only The Dead" vara:

" You crave hard penetration
And order me to come deep
You'd be all right just to suck me dry
But you can beg and plead...
I only fuck the dead"


- Only The Dead, Unleashed

Och visst är det något Svenssonaktigt över en kväll bestående av hockey, popcorn, en öl och tidigt sänggående bredvid älsklingen? Inte så att man klagar, mest konstaterar. Det känns mest himla mysigt. Plus att jag ju faktiskt är metal och går upp igen för att hårdrocksblogga. Ha!

Nästa projket: Lyssna in mig på Meshuggahs nya platta 'obZen'. Den lär äga.

1 kommentar:

Sparre sa...

Du skriver inte så ofta i din blogg va? Senaste inlägget i April liksom :) Men du bokade ju Slayer, mm och är en allmänt tuff kille så du kan tat lungt ;)
Satt iaf. å läste lite. Det är bra inlägg, tänkte kommentera å fråga vad du menar med "dagens Sparre" blev hedrad, men jag är osäker på varför... jaja, du kan ju kolla in min myspaceblogg (myspace.com/ksparre) så kan vi fortsätta kommunicera på detta vis:) Ha de bäst! /CptS